Portugal casas

CRM en Artificial Intelligence

Geplaatst op

Organisaties kunnen tegenwoordig veel meer steunen op de beschikbaarheid van allerlei soorten softwaresystemen. Eén van de meest populaire voorbeelden hiervan is het CRM-systeem, waarmee men de klantrelatieprocessen kan beheren. Maar wat is een Customer Relationship Management-systeem eigenlijk?

 

CRM-systemen maken het voor bedrijven mogelijk om alle klantrelatieprocessen in kaart te brengen. Door de gegevens, het gedrag en de interacties met de klant vast te leggen, kan men goed inzien waar ruimte voor verbetering is en welke methoden het beste toegepast kunnen worden om de klant te bereiken en ook daadwerkelijk klant te houden. Om hierin ondersteuning te bieden is dus CRM-software ontwikkeld, dat fungeert als centrale data hub voor gebruikers.

 

De softwaremarkt is gekenmerkt door haar innovaties. Ontwikkelaars zijn continu bezig met innovatie en voorzien hun oplossingen telkens van de nieuwste technologische snufjes. Zo stellen zij hun gebruikers in staat om mee te bewegen met deze dynamische markt.

 

Wat is Artificial Intelligence (AI)?

AI, in het Nederlands ook wel bekend als kunstmatige intelligentie, is momenteel één van de meest besproken onderwerpen. Iedereen wil hier zoveel mogelijk zijn slag uit slaan, dus ook voor softwareontwikkelaars is het van cruciaal belang om deze technologie in hun systemen te verwerken.

 

Chatbots

Een chatbot is één van de meest welbekende vormen van dergelijke technologie. Chatbots worden doorgaans gebruikt om te ondersteunen op het gebied van klantrelatiebeheer en deze digitale assistenten lijken alsmaar populairder te worden.

 

Chatbots zijn in staat om zelfstandig gesprekken te voeren met klanten. Mochten ze geconfronteerd worden met een vraag of situatie waarmee ze niet helemaal bekend zijn of waarop ze het antwoord niet direct weten, dan wordt het verzoek automatisch doorgestuurd naar een menselijk medewerker van de klantenservice. Gezien het feit dat ze in staat zijn om een groot deel van de vragen wel te beantwoorden, hebben ze een groot potentieel om de druk op customer support-afdelingen aanzienlijk te verminderen.

 

De introductie van een chatbot op de klantenservice moet echter wel gezien worden als een middel, niet als een doel op zich. De mens blijft onmisbaar voor persoonlijk en betrokken customer support. Voordat men hiermee aan de slag gaat, moet er dus goed gekeken worden waaraan de chatbot moet voldoen en op welke manier ze ingezet gaan worden.

 

Segmenteren van de doelgroep

Een andere functionaliteit van AI op het gebied van klantrelatiebeheer is de mogelijkheid tot data-analyse. Het is bijvoorbeeld in staat om, gebaseerd op de beschikbare gegevens, doelgroepen systematisch te segmenteren op basis van allerlei verschillende soorten informatie. Als de mens dit doet, is het doorgaans veel minder nauwkeurig en is dit een zeer tijdrovend proces. De verzamelde gegevens uit deze analyses kunnen gebruikt worden om klanten op persoonlijkere wijze te benaderen.

 

Wederom dient echter benadrukt te worden dat kunstmatige intelligentie toegepast moet worden om te ontlasten, niet ter vervanging.

 

Ook interessant: “Stel uw klanten centraal met Artificial Intelligence

 

Klantwaarde

Tot slot kan AI ook ingezet worden om waardevolle inzichten in klanten te vergaren. Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden om processen efficiënter in te richten. Zo is het bijvoorbeeld in staat om de potentiële waarde van een klant te analyseren. Hierdoor kan de verkoopafdeling makkelijker vaststellen welke klanten een hogere prioriteit hebben.

 

Conclusie

AI kan dus van onschatbare waarde zijn, zeker op het gebied van Customer Relationship Management. Echter dient gezegd te worden dat ook de systemen zonder dergelijke functionaliteiten absoluut geschikt zijn voor de optimalisatie van klantrelatiebeheerprocessen. Dankzij de inzet van een uniform systeem voor sales, marketing en klantenservice ontstaat er een centrale database, waar iedere medewerker op ieder gegeven moment toegang toe kan krijgen.

 

Raakt u ook niet uitgelezen over het laatste nieuws omtrent kunstmatige intelligentie? Neem dan een kijkje in onze nieuwssectie, waar wij onze lezers regelmatig updaten over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI.

Gerelateerde berichten

Over ons

We bieden je inspiratie om je vrijetijd op een geweldige wijze vorm te geven. Lees onze publicaties!

Contactgegevens

Via info @ portugal-casas.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

 

 

© 2024 Alle rechten voorbehouden